Bandenafzet kabbelt voort

De bandenverkoop lag afgelopen september op hetzelfde niveau als in september vorig jaar. Over de eerste drie kwartalen van 2018 is er een plus van 3,7 procent. Dat blijkt uit recente cijfers van Werkplaats Serviceprovider (WESP).

Over de eerste drie kwartalen van dit jaar lag de gemiddelde bandenverkoop per individueel autobedrijf o 582 stuks, tegen 561 vorig jaar. Bij die plus van 3,7 procent daalde de gemiddelde bandenverkoopprijs van de bij WESP aangesloten autobedrijven wel met een hele euro.

September
Wat de aftersalesactiviteiten betreft was september in algemene zin niet de beste maand van het jaar, maar over de bandenafzet wordt niet geklaagd. Althans niet door het gemiddelde autobedrijf. Omdat vooral bij het universele autobedrijf het apk-volume eveneens licht steeg en banden een belangrijk aandachts- en afkeurpunt zijn, staat de combinatie banden en apk altijd garant voor werkplaats- en bandenomzet. De vele weersvoorspellers hoor je overigens nog niet over de aanstaande winter. Logisch, want met het mooie weer van half oktober zou iedere voorspelling voor sneeuw en erger niet worden geloofd. Maar de winterse omstandigheden komen zeker, daar hoef je geen weersvoorspeller voor te zijn. Dus de vraag naar producten om de winter rijveilig door te komen staat op het menu van de consument. Daar horen winter- of vierseizoenenbanden  zeker bij.

Winterbanden
Nu de regen weer wat frequenter zal vallen is de verwachting dat de relatief gladde wegen(na alle droogte en hoge temperaturen) de aandacht op de (gladde) banden zal vestigen. Verzekeraars houden hun hart vast. Met name de zakelijke markt, leasemaatschappijen en fleetowners zijn altijd alert als het bandenwisselseizoen aanbreekt. Enerzijds wordt hier voor een deel het serviceniveau van de lessor richting berijder bepaald. Anderzijds zijn banden en bandenservice altijd een forse uitgavepost binnen ROB(reparatie, onderhoud en banden). Die bedragen tot wel 40 procent van het totale kostenplaatje. Sommige leasemaatschappijen overwegen overigens om, daar waar contractueel mogelijk, de winterbanden te vervangen door vierseizoenenbanden.

Duurzaamheid
Het is nog geen algemeen geaccepteerd gespreksonderwerp bij de huidige winterbandenverkoop, maar Michelin breekt sinds enige tijd een lans voor het langer doorrijden op banden met een lage profieldiepte, ook onder winterse omstandigheden, mits de band daarvoor ontworpen is uiteraard. De bandenfabrikant noemt dit het long lasting performance-concept (LLP), onderdeel van de Michelins duurzaamheidstrategie. Michelin zou graag zien dat alle banden voor de vervangingsmarkt zodanig worden ontworpen dat de veiligheid van de automobilisten tot aan de minimale wettelijke profieldiepte van 1,6 millimeter gegarandeerd is. Dit kan dankzij de zogenaamde Evergrip-technologie, ofwel lamellen over de gehele profieldiepte, de zogenoemde tunnelgroeven. Michelin moedigt de hele industrie aan een soortgelijke strategie te omarmen, want volgens Michelin worden in Europa jaarlijks 128 miljoen banden te veel weggegooid!

Bron: Aftersalesmagazine