HELFT IS ONBEKEND MET BANDENCLASSIFICATIES

Slechts de helft van de consumenten die vervangende banden kopen, is op de hoogte van de verschillende classificaties waarop bandenverkooppunten vanaf 1 mei 2021 hun klanten verplicht zijn te attenderen.

Dat blijkt uit een recente enquête van Apollo Vredestien. Vanaf 1 mei 2021 zijn bandenverkooppunten volgens een Europese verordening verplicht hun klanten te wijzen op de classificaties van een band voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en afrolgeluid.

Behalve dat de helft van de klanten voor vervangende banden geen weet heeft van deze classificaties blijkt ook nog eens slechts 44 procent van de autobezitters er door het autobedrijf op te zijn gewezen, terwijl maar liefst 82 procent zegt andere banden te hebben gekozen als ze beter geïnformeerd waren geweest. Deze positieve houding ten opzichte van onafhankelijke classificaties is het hoogst bij jongere autobezitters (86 procent bij jongeren van 18 tot 24 jaar) en het laagst bij 65-plussers (67 procent).

Uitdaging

Dat de informatie op het bandenlabel onlangs is gewijzigd is bij 59 procent van de bandenklanten niet bekend. Sales- en marketingdirecteur Yves Pouliquen van Apollo Vredestein: “Deze bandenclassificaties worden duidelijk heel erg gewaardeerd door autobezitters, maar te weinig mensen weten ervan. Dit vormt een grote uitdaging voor overheidsinstanties en de bandensector – zowel fabrikanten, distributeurs als handelaren – om de kennis te vergroten en consumenten in staat te stellen weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen. Meer kennis helpt consumenten bij het kiezen van banden die beter aansluiten op hun behoeften en helpt om de banden die de beste beoordelingen op het gebied van milieu en veiligheid hebben onder de aandacht te brengen.”

“Aangezien de banden tot 20 procent van de CO2-uitstoot van een personenauto uitmaken, kan het bieden van weloverwogen keuzes een groot verschil maken, gezien het feit dat de overheid en de overheidsinstanties het milieueffect van wegtransport aanzienlijk willen verminderen.”

Bron: Aftersales Magazine

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *