Michelin heeft bij de laatste Movin’on top details vrijgegeven van een nieuwe circuitband, die voor 46 procent uit duurzame materialen bestaat. De band wordt gemonteerd op de GreenGT Mission H24 prototype endurance-raceauto.
De banden zijn duurzamer door het gebruik van de koolstof, en natuurlijke rubber, van oude banden. Michelin heeft verder bij de productie ook materalen zoals gerecycled staal van aluminium blikjes, sinaasappel- en citroen schillen, zonnebloemolie en dennenhars gebruikt. De bandenfabrikant verklaarde eerder in 2021, dat tegen 2030 veertig procent van de materialen in zijn banden duurzaam moeten zijn. Tegen 2050 moet dit honderd procent zijn.
“Bij deze wereldwijde top over duurzaamheid hebben wij twee innovaties gepresenteerd. Zij bewijzen dat we vastberaden zijn om mobiliteit steeds duurzamer te maken”, vertelt Florent Menegaux, ceo van Michelin, in een persbericht. Naast het verduurzamen van de band zelf, probeert de fabrikant naar eigen zeggen het hele proces rondom banden te verduurzamen. Daarom kijkt de bandenfabrikant waar de materialen voor de band vandaan komen. Maar ook hoe de band gebruikt wordt en op welke manier de band hergebruikt kan worden aan het einde van zijn leven zijn belangrijk.
Motorsport
Michelin koos er expres voor om de band binnen de motorsport te ontwikkelen. Hier worden namelijk hun producten onder de meest extreme omstandigheden getest. Het Franse merk kan zo beter nieuwe technologieën testen en ontwikkelen. Michelin kan hierdoor toekomstige technologie laten zien en bewijzen dat het gebruik van duurzame materialen geen probleem is. Het merk stelt daarom ook dat deze band even goed functioneert als een ‘normale’ raceband.
Bron: Bandenportaal