MET BANDEN NOG VEEL TE WINNEN

De eerste vier maanden van 2021 waren banden goed voor 22,6 procent van de werkplaatsomzet. En die bandenomzet van het autobedrijf was voor ruim 55 procent afkomstig van een klant die voor een apk de werkplaats bezocht. Dat blijkt uit de recente analyse van de werkplaatsomzetten van ruim 1100 bij WESP aangesloten autobedrijven.

Nog eens 17 procent van de banden wordt gemonteerd tijdens een onderhoudsafspraak zonder dat er een apk-afspraak mee gemoeid is. De overige 28 procent van de bandenverkoop wordt gerealiseerd door klanten die uitsluitend voor een bandenvervanging een werkplaatsafspraak hebben gemaakt.

Uit de werkplaatsomzetten die WESP de afgelopen vijf jaar verzamelde, blijkt duidelijk het sterk wisselende aandeel van banden als het om uitsluitend een bandentransactie gaat. Waar dat aan ligt, is onduidelijk, maar heeft wellicht te maken met de positionering van het universele autobedrijf. Van 2017 tot en met 2020 is er een groeiende relatie tussen de bandenafzet en apk en onderhoud. Van januari tot en met april dit jaar slaat dat om naar een lichte krimp. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het relatief lage gemiddelde kilometrage dat vorig jaar gerealiseerd werd (zie Banden moeten langer mee).

Bandenslijtage

De grootste zorg van bandendistributeurs en grote retailers is het mogelijk structurele karakter van die minder gereden kilometers en de afwezigheid van files. Beide factoren hebben immers minder bandenslijtage tot gevolg en leiden dus tot een dalende omzet van banden en bandenservice. Bandenslijtage heeft bovendien de aandacht van de overheid. Bandenslijtage is immers synoniem voor de uitstoot van fijnstof, iets wat de overheid sterk wil verminderen (zie ook pagina 17-18). Wil het autobedrijf de bandenomzet vergroten, dan zal er niet alleen moeten worden gewacht op de werkplaatsklant die voor een apk en/of een onderhoudsafspraak komt, maar zal actief het bandenspecialisme moeten worden uitgedragen, juist nu berijders van een elektrische auto, zowel zakelijk als privé, op zoek zijn naar een goed adres voor hun bandenvervanging. Zij worden vanwege de hogere tractie logischerwijze vaker dan anderen geconfronteerd met een verhoogde bandenslijtage.

Merken

De bij WESP aangesloten autobedrijven zijn redelijk consequent in hun verkoopbeleid ten aanzien van de bandenmerken. Dat geldt ook voor de mix van A-merken en de eigen merken van de diverse bandendistributeurs. Vredestein laat na jaren van gestage groei nu een klein dipje zien. Michelin en Goodyear leverden eveneens iets in. Continental, Hankook, Tyfoon en Viking (made by Continental) deden het de eerste vier maanden van dit jaar naar verhouding goed.


Van 2017 tot en met 2020 is er een groeiende relatie tussen de bandenafzet,
apk en onderhoud.


Ten opzichte van 2018 en 2019 is Pirelli uit de WESP-ranking verdwenen, ten gunste van Bridgestone. De twaalf bandenmerken die samen de post overige vormen, zagen bovendien hun aandeel verder afnemen. Dat komt mede doordat universele autobedrijven in hoge mate tot een werkplaatsformule behoren en zich daarmee richten op een beperkt aantal A- en B-merken.

Het gemiddeld aantal banden dat in de periode januari tot en met april bij de bij WESP aangesloten autobedrijven werd gemonteerd, daalde dit jaar 2,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit wordt door de meeste bandenretailers toegeschreven aan het al eerder genoemde gedaalde kilometrage in ons land.

Bron: Aftersalesmagazine

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *