De overheidscampagne Kies de Beste Band krijgt ook in de jaren 2022-2024 een vervolg. Geld voor deze campagne wordt vrijgemaakt uit de pot voor maatregelen om het klimaat te bevorderen. Immers, door het gebruik van de juiste band op de juiste bandenspanning wordt CO2-uitstoot bespaard en gaan banden langer mee.
Bandenbrancheorganisatie VACO, die in een formatiebrief al had gepleit voor voortzetting van de campagne, is uiteraard verheugd dat er naar hen geluisterd is. Branchemanager Edwin Brinksma: “Het is geld dat beschikbaar komt voor marketing, maar ook voor onderzoek naar het bandengebruik. Het vergroten van het bandenbewustzijn blijft nodig, want zo’n 60 procent van de Nederlandse automobilisten rijdt nog altijd met banden op onderspanning.”
Wagenpark verandert
Ook vanwege het veranderende wagenpark is aandacht voor banden onverminderd belangrijk. Edwin Brinksma: “Neem de elektrische auto. Die is doorgaans veel zwaarder dan zijn tegenhanger met verbrandingsmotor. Dat stelt andere eisen aan de band. Bovendien hebben dergelijke auto’s meer tractie en koppel, wat ook extra belastend is voor de banden. Veel mensen denken dat de banden die onder hun gewone Golf zaten ook wel onder de elektrische Golf kunnen, maar dat is toch echt een misvatting.”
Andere initiatieven
Met de voortzetting van de campagne kunnen overheid en aangesloten partners, waaronder behalve VACO ook NVR, Recybem, ANWB, Bovag, RAI Vereniging en VNA, nieuwe plannen maken om het bandenbewustzijn op peil te brengen. Op dit moment loopt nog de campagne Geefjebandenlucht (aandacht voor bandenspanning) en de actie Lekker op Weg, een consumentencampagne die mede is gericht op bewust brandstofverbruik. Andere ander initiatieven zijn de websites vindbandenpomp.nl en watismijnbandenspanning.nl, die begin dit jaar werden gestart om het voor automobilisten makkelijker te maken hun banden op de juiste spanning te houden.
Bron: Aftersalesmagazine