JUBILEREND CONTINENTAL INTRODUCEERT WINTERBANDENDUO

Voor middelgrote auto’s en suv’s kende Continental de WinterContact-serie in de profielen TS 860 en TS 850 P. Beide zijn nu vervangen door een nieuwe generatie met als namen TS 870 en TS 870 P. Deze nieuwe generatie winterband is van nul ontwikkeld wat betreft constructie, loopvlakontwerp en samenstelling.

PARTNERCONTENT

Het resultaat combineert ogenschijnlijk tegenstrijdige wensen, de band moest opnieuw duurzamer en veiliger worden. De WinterContact TS 870 weet daardoor nu een drie procent kortere remweg op ijs en een vijf procent beter weggedrag op sneeuw te combineren met tien procent meer kilometers en een twee procent lagere rolweerstand. En dan te bedenken dat de voorganger ook al tot de top behoorde in zijn segment.

Om die tegenstrijdige eisen te kunnen verenigen in één product moeten verschillende technieken het als een team met elkaar zien te presteren. Voor de grip op sneeuw zijn de nieuwe, in elkaar grijpende 3D-lamellen cruciaal. Naarmate de profielblokken dieper in de sneeuw graven, kunnen ze doeltreffender inwerken op de sneeuw en extra grip bieden. Diepe lamellen zijn evenwijdig met de diagonale groeven aangebracht. Omdat deze lamellen een groot aantal randen hebben kunnen dynamische krachten nog beter worden overgebracht. Dat geeft op besneeuwde wegen een goede grip op rechte stukken en in bochten.

Sneeuwzakken

Wie weleens sneeuwballen gooide of sneeuwpoppen maakte, weet dat er tussen sneeuw onderling een grote aantrekkingskracht kan bestaan. Het lijkt daarom misschien buiten de bandenwereld een goed bewaard geheim, maar eigenlijk weet iedereen het wel: om de grip op sneeuw te bevorderen gebruik je datzelfde materiaal: sneeuw. De technici bij Continental creëerden grotere sneeuwzakken in het loopvlak. Daar wordt de sneeuw samengeperst. Door een speciale groefwandstructuur grijpt die samengeperste sneeuw op meer dan duizend punten in het loopvlak vast. Deze techniek heet SnowCurve+ en zorgt voor meer grip en een betere overbrenging van de remkrachten.

Omdat winters niet alleen wit zijn maar vaak ook vooral nat, ging veel aandacht uit naar het gedrag van de nieuwe band onder juist dergelijke omstandigheden. Het aantal profielblokken groeide met tien procent en dat helpt hierbij. Doordat de randen en lamellen van die blokken als een soort ruitenwissers werken wordt smeltwater snel afgevoerd.

Het V-vormige loopvlakprofiel laat een opvallende, golvende middengroef zien. Dankzij de combinatie van Hydro Grooves en de centrale groef, hebben de ontwikkelaars een nog snellere waterverplaatsing bereikt bij het rijden in de regen. Dit biedt nog betere bescherming tegen aquaplaning en verbetert de remprestaties op natte wegen nog verder. Een andere factor die bijdraagt aan een kortere remweg is de nieuwe rubbersamenstelling van het loopvlak die, net als op het vorige model, Cool Chili wordt genoemd. Met zijn speciale harsmengsel zorgt hij voor betere grip en een kortere remweg op nat wegdek.

Het geheim van de verbeterde milieu-eigenschappen van de band ligt hoofdzakelijk in de polymeercompound. De geoptimaliseerde dichtheid van de verbindingen maakt een grotere flexibiliteit mogelijk, waardoor de kwaliteit van het contact tussen de band en de weg wordt verbeterd. Dit vermindert slijtage en verhoogt de levensduur van de band. Tegelijkertijd verlaagt de Cool Chili-compound de rolweerstand, wat op zijn beurt het brandstofverbruik en dus de CO2-uitstoot verlaagt.

De WinterContact TS 870 werd ontwikkeld voor modellen zoals de VW up!, VW Golf en Citroën C4. Ook duurdere modellen, waaronder de BMW 1-serie en 3-serie, zullen tijdens het koude seizoen veilig kunnen rijden met deze nieuwe winterband van Continental. Het productassortiment omvat initieel 19 maten voor 14- tot 17-inch velgen met hoogte-breedteverhoudingen van 45 tot 65 en in breedtes van 175 tot 225 millimeter – sommige met een velgbeschermingsrib en/of XL-markering die een hoger draagvermogen aangeven. Volgend jaar zal Continental nog eens 45 maten aan zijn gamma toevoegen. Deze banden zijn goedgekeurd voor snelheden tot 240 km/u.

Voor de WinterContact TS 870 P, die geleidelijk als opvolger geïntroduceerd wordt voor de TS 850 P, hebben de ontwikkelaars de remprestaties op nat wegdek met vier procent en de waterafstotende eigenschappen met acht procent verbeterd, zonder op andere vlakken aan prestaties in te boeten. Speciale vermelding verdienen de vijf procent betere remprestaties op ijs, de zes procent betere wegligging op droog wegdek en de zes procent betere wegligging op sneeuw. De nieuwe winterband van Continental heeft ook overtuigende ecologische eigenschappen: tegenover een verlaging van de rolweerstand met twee procent staat een kilometrageverhoging van zestien procent.

Uiterlijk valt allereerst de V-vorm in het loopvlak niet echt op, hoewel de TS 870 P (ook) een directionele band is. Vier grote omtrekgroeven tussen de rijen profielblokken bieden grote voordelen, vooral op nat wegdek. Het spoelt water zeer snel weg van het contactvlak, wat resulteert in een betere wegligging, een kortere remweg en een doeltreffende bescherming tegen aquaplaning. Belangrijk omdat dit type juist de wat bredere maten omvat. Het productassortiment omvat initieel 53 maten voor personenauto’s en SUV’s voor velgen van 16 tot 21 inch met hoogte-breedteverhoudingen van 35 tot 65 en in breedten van 205 tot 255 millimeter – vele met een velgrand en/of XL-markering die een hoger draagvermogen aangeven – en met goedkeuringen voor snelheden tot 270 km/u. Volgens Continental is deze band ook uitermate geschikt voor elektrisch aangedreven auto’s, mede dankzij de stijve constructie van de band.

Anderhalve eeuw ervaring
Op 8 oktober 2021 vierde Continental zijn 150ste bedrijfsverjaardag. Sinds de oprichting in Hannover in 1871, heeft Continental baanbrekende technologieën en diensten ontwikkeld voor duurzame en verbonden mobiliteit van mensen en hun goederen. Vanuit een kleine fabriek in Hannover heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een van de wereldspelers in de auto-industrie, die nu actief is in 58 landen en markten.
Mijlpalen in de ontwikkeling van Continental’s banden zijn onder meer de eerste profielband, de eerste band met een afneembare velg, het patent voor ’s werelds eerste band zonder binnenband en, met zijn ‘all-terrain’ model, de eerste specifieke winterband.
Het vermogen van Continental om de band te laten communiceren met andere veiligheidsgerelateerde componenten als centraal element in het voertuigsysteem leidde bijvoorbeeld tot een baanbrekend project aan het begin van het millennium: de 30-meter auto. De coördinatie van alle systemen die bij de remwerking betrokken zijn, resulteerde in een voertuig dat al na 30 meter tot stilstand kwam bij voluit remmen bij 100 km/u. Op dat moment bedroeg de gemiddelde remweg nog tussen 36 en 40 meter. Dit kwam overeen met een verkorting van de remafstand tot 25 procent.
Vandaag maakt Continental gebruik van de rechtstreekse verbinding van haar banden en sensoren met de cloud om volledig nieuwe bedrijfsmodellen aan te bieden. Gevoed door een groot aantal datapunten kunnen de wagenparkklanten van Continental op elk moment de staat van hun banden controleren met behulp van algoritmen die intern zijn ontwikkeld. Dit betekent dat bandenonderhoud kan worden uitgevoerd op basis van hun behoeften, niet als een preventieve maatregel, en dus veel efficiënter.
In het nieuwe strategieprogramma dat in 2020 werd voorgesteld, beschrijft Continental de weg naar het nieuwe decennium. De focus van het strategieprogramma Vision 2030 is de consequente klantgerichtheid van de organisatie en alle bedrijfsactiviteiten. Daarnaast wil de bandensector winstgevend blijven groeien en zich onderscheiden van haar concurrenten in een snel veranderende marktomgeving op het gebied van duurzaamheid en digitale oplossingen.

Bron: Aftersalesmagazine

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.