Marktdata.nl: all-season wint online terrein op winterbanden

Marktdata.nl heeft de online oriëntatie en interesse van Nederlandse consumenten met betrekking tot autobanden onderzocht. De resultaten zijn gepubliceerd in de Autobanden Trendmonitor 2021.

De Trendmonitor biedt inzicht in de online oriëntatie en interesse van de Nederlandse consument met betrekking tot autobanden in de afgelopen vier jaar. Door een analyse van Google big data over de afgelopen vier jaar (oktober 2017 tot en met september 2021) is de online ‘consideration fase’ van de ‘customer journey’, de interesse en afweging van de consument, in beeld gebracht. Waar zoekt men naar op het gebied van autobanden? Welke trends zijn er in het zoekvolume en wanneer zoekt men? Naar welke soorten autobanden en kenmerken wordt er gezocht en wat zijn de verschuivingen in de markt? In de analyse is ook het zoekvolume naar merken en leveranciers meegenomen.

Uit de database van banden-zoekopdrachten blijkt dat er in de afgelopen vier jaar maandelijks meer dan 252 duizend zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar banden. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten betrof in 2018 nog 241.000 zoekopdrachten. In het jaar 2020 was dit aantal afgezwakt tot 233.000 keer. Het onderzoeksbureau stelt dat corona aan deze daling kan hebben bijgedragen.

Toename en afname

Consumenten zoeken het meeste naar winterbanden. Marktdata.nl stelt dat deze categorie gemiddeld ruim 46.500 maandelijkse zoekopdrachten heeft. Hierna volgt de all-season band met ruim 23.600 maandelijkse zoekopdrachten. Hieronder vallen ook 4 seizoenen banden en all-weather banden. Ruim 60 procent van het zoekvolume over de afgelopen vier jaar heeft betrekking op de winterband. Ook hier volgt de all-season band met 30,6 procent van het zoekvolume. De zomerband is de hekkensluiter met 9,3 procent van het zoekvolume. Volgens het onderzoek winnen all-season banden terrein ten opzichte van winterbanden. Hun aandeel is namelijk van 25 procent in het jaar 2018, met 17 procentpunt naar 42 procent in het jaar 2021 gestegen. Het aandeel zomerbanden groeit ook, maar dat van winterbanden is fors teruggelopen.

Het zoekvolume is door Marktdata.nl ook per maand geanalyseerd. Het totale zoekvolume is redelijk gelijkmatig verdeeld over het hele jaar. In het vierde kwartaal wordt er daarentegen relatief veel gezocht naar autobanden. Dit komt voornamelijk door de behoefte aan winterbanden. De maand november is het populairst om naar banden te zoeken. Deze maand vertegenwoordigt namelijk 12,3 procent van het jaarlijkse zoekvolume. Voor winterbanden ligt de piek ook in november met een aandeel van 22,9 procent. Consumenten zoeken daarentegen juist rond april naar zomerbanden. Deze maand vertegenwoordigt 16,2 procent van het jaarlijkse zoekvolume van zomerbanden.

Bron: Bandenportaal

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.