BANDEN IN BEWEGING

De Nederlandse bandenvervangingsmarkt doet het relatief goed. De omzetten blijven zich vooral bij het universele autobedrijf goed ontwikkelen. Dat blijkt in ieder geval uit de WESP-cijfers tot en met september. En dan staat er nog het een en ander te gebeuren.

Bij een onveranderd prijsniveau is het volume aan banden ten opzichte van september vorig jaar met ruim 8 procent gestegen. Enerzijds doet de bandenmarkt het goed, anderzijds lopen de meeste bij WESP aangesloten autobedrijven nu eenmaal net iets harder dan overige bedrijven. Door structureel te sturen op actuele werkplaatscijfers en te benchmarken met collega’s ligt de gemiddelde omzet bij een WESP-deelnemer hoger dan het landelijk gemiddelde, stellen de analisten bij de data-analist en -provider.  

Wisselen

Met cijfers die niet als een verrassing komen, realiseert de bandensector zich goed aan de vooravond te staan van een drukke periode. Leasemaatschappijen hebben hun relaties al aangezet om de agenda te trekken voor een bandenwissel, want een flink deel van de leaseauto’s zal de zomerbanden verruilen voor een winterbandenset. Ook kan de aanstaande bandenwissel een moment zijn om beide bandentypen in te ruilen voor een setje all season-banden. Het regenachtige weer van begin oktober zorgt er in ieder geval voor dat de zakelijke rijders eerder dan vorig jaar hun wissel inplannen. 

Groei

Recente ontwikkelingen zullen de bandenmarkt verder opschudden. De nieuwe strategie van Euromaster om reparatie, onderhoud en apk achter zich te laten en zich volledig te richten op de bandenbusiness, inclusief ondersteltechnologie, is te begrijpen. Tegelijkertijd heeft de Michelin-dochter de ambitie uitgesproken om flink te groeien. Dat moet gebeuren middels een light franchise-model, via partnerships. Ook moet er groei komen uit de sterke propositie in de zakelijke markt. De aankondiging van de grossiersgroepen Fource (LKQ) en Partspoint (AAG/GPC Napa) om actiever te worden met banden zal menig bandenspecialist de wenkbrauwen hebben doen fronzen. Universele autobedrijven, immers de klanten van die grossiers, hebben middels de apk en via hun werkplaatsconcepten de afgelopen jaren al een stevige greep op de bandenvervangingsmarkt gekregen en hebben de ambitie, zo lijkt het, om die verder uit te bouwen. Daardoor zullen naast de bekende A-merken vooral de merken Viking (Fource), Tyfoon (Partspoint) en Landsail (Vrooam) uit de portfolio van beide grossiersgroepen een flinke verkoop-boost krijgen.

Bandenlabel

Ook de merkdealers staan op scherp als het om banden gaat. Zeker de dealers van de merken die hun klanten een eerste volledig elektrische auto hebben verkocht, weten dat bandenslijtage en dus bandenvervanging een serieus onderwerp is en een omzetkans. 

Nog een punt van aandacht is de introductie van een nieuw Europees bandenlabel. Het tijdspad is nog niet helemaal duidelijk, maar er wordt hard aan gewerkt. Het zal het bandenbewustzijn bij de consument, zeker ten aanzien van het milieu, verder moeten vergroten. In ons land dragen de campagnes van Vaco daar positief aan bij, denk aan de matrixborden boven de snelwegen die meerdere malen per jaar aandacht vragen voor het controleren van de bandenspanning. Het wachten is verder op een strenger bandenregime in de apk. Daar is winst te behalen, ten aanzien van het milieu en de verkeersveiligheid, maar ook van de bandenverkoop.

Bron: Aftersalesmagazine